SIMMAR ERT FÖRETAG I DET RÖDA ELLER BLÅ HAVET?

I min vardag som företagsutvecklare möter jag många företag som står inför avgörande vägval. Vågorna av utmaningar sköljer in över de flesta branscherna. Inget är nytt med det. Och det kommer knappast att bli lugnare.

Globalisering, digitalisering och automatisering är bara några av de större och världsförändrande Tsunamis som skapat stora utmaningar för företag och hela branscher de sista årtiondena.

Jag vet inte vilken bransch just du befinner dig i men vi ser flera företag än någonsin som simmar i röda havet med svag lönsamhet och ofta brutal konkurrens. I en blodig verklighet där det handlar om att äta eller ätas och där syret och orken, lönsamhet och självförtroende, är på väg att ta slut.

Hur hanterar vi detta? Hur hittar vi ut till det blå havet där det finns mera luft och där vattnet är klarare? Hur skapar vi affärsmodeller som leder oss ut på lugnare vatten?

Det finns metoder för hur ni kan arbeta med detta. Och som Certifierad Affärsakitekt har jag ett tips på ett modernt och dynamiskt arbetssätt.  Business Model Canvas. En modern metod för att skapa praktiska och operativa affärsmodeller.

Och då pratar vi ”hands on”-strategier på 1-2 sidor som uppdateras löpande och inte affärsplaner (”papperstigrar”) på 30-40-100-sidor som sällan följs utan hamnar på en hylla och kommer fram max två gånger per år.

Vad är då Business Model Canvas och hur kan det passa ditt företag? Börja med att läsa boken Business Model Generation. Den ger inspiration och vägledning.

Vill du veta mera om hur det funkar i praktien eller till och med fundera på ett utvecklingsprojekt så är du alltid välkommen att kontakta mig.

Med fokus på Mera Affärer!
Jonas Ulander
073-812 91 94